Dieta wegańska polega na wykluczeniu z codziennych posiłków wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego. Na przestrzeni ostatnich kilku lat zyskała ogromną popularność i coraz więcej osób decyduje się na taki sposób żywienia. Powody takiej decyzji są różne, rozpoczynając na względach światopoglądowych, a na ekologicznych kończąc. Wokół diety wegańskiej narosło jednak wiele mitów i nieprawdziwych informacji, które powielane powodują błędne jej postrzeganie.

Mit 1: Dieta wegańska nie dostarcza odpowiedniej ilości białka

Główną kontrowersją, którą wywołuje dieta wegańska, jest kwestia białka, które niezbędne jest do prawidłowego rozwoju organizmu. Najlepszym jego źródłem jest chude mięso, nabiał oraz ryby, czyli produkty z niej wykluczone. Z tego też względu wielu osobom kojarzy się ona z niedoborem białka. Jest to jednak błędne stwierdzenie, ponieważ składnik ten znajduje się także w wielu produktach roślinnych, takich jak rośliny strączkowe, awokado czy tofu.

Mit 2: Weganizm powoduje niedobory wapnia

Źródłem wapnia są przede wszystkim produkty mleczne i mleko. Jest jednak ono przyswajalne jedynie w około 30%. Natomiast wapń, który dostarczany jest z produktami roślinnymi przyswaja się nawet w 60%. Oznacza to, że decydując się na dietę wegańską nie trzeba obawiać się niedoborów wapnia w organizmie, który odpowiedzialny jest przede wszystkim za mocne kości. Doskonałym jego źródłem są rośliny zielone, mak, sezam, figi, fasola, orzechy włoskie oraz migdały.

Mit 3: Weganie nie jedzą słodyczy

Jest to kolejny błędnie powielany mit. Jego popularność wiąże się przede wszystkim z faktem, że słodycze zawierają produkty, których nie można spożywać na diecie wegańskiej. Większość z nich ma w swoim składzie mleko, jajka, żelatynę, pozyskiwaną z chrząszczy koszenilę lub inne dodatki pochodzenia odzwierzęcego. Na rynku jednak znaleźć można wiele produktów, które nie zawierają niedozwolonych składników. Jednym z nich jest czekolada dla wegan, która jest idealnym przysmakiem dla osób, które nie wyobrażają sobie życia bez słodyczy. Czekolada wegańska dostępna jest w wielu wariantach smakowych, a co ważniejsze, jest zdecydowanie zdrowsza niż jest tradycyjna wersja. Słodzi się ją cukrem kokosowym i tworzy na bazie ziaren kakaowca pochodzących z ekologicznych upraw.

Dieta wegańska wiąże się z licznymi wyrzeczeniami, ale może przynieść wiele korzyści dla zdrowia. Odpowiednio komponując menu, bez problemu można dostarczyć do organizmu wszystkich niezbędnych składników odżywczych i cieszyć się bogactwem smaków.