Przeczytałeś ostatnio artykuł, a właściwie jedynie jego nagłówek, mówiący o tym, że czekolada wcale nie jest niezdrowa. Sięgasz więc w sklepie po pierwszą lepszą tabliczkę, myśląc, że robisz coś dobrego dla własnego ciała. Tymczasem sprawa wcale nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Jakie błędy możemy popełnić, kupując nasz ulubiony czekoladowy przysmak?

  1. Nie zwracamy uwagi na zawartość kakao

Żeby zasłużyć na miano zdrowej, czekolada powinna zawierać minimum 60% kakao. To właśnie w kakao są zawarte są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu substancje, takie jak  magnez, cynk, mangan, fosfor, żelazo i wiele witamin. Oprócz nich kakao jest także bardzo dobrym źródłem przeciwutleniaczy, które spowalniają procesy starzenia i zapobiegają rozwojowi komórek rakowych. Niestety antyoksydanty są wrażliwe na działanie wysokich temperatur, dlatego najzdrowszym wyborem będzie czekolada z nieprażonych ziaren kakaowca. Produkty tego typu mają nawet piętnastokrotnie wyższą zawartość tych zbawiennych dla naszego zdrowia substancji niż borówki, które uchodzą za najlepsze źródło przeciwutleniaczy.

  1. Przymykamy oko na zawartość cukru

Cukier to główny winowajca wielu problemów ze zdrowiem. Nie tylko powoduje odkładanie się niechcianej tkanki tłuszczowej, lecz także osłabia odporność, sprzyja rozwojowi nowotworów oraz niebezpiecznych chorób takich jak cukrzyca czy miażdżyca. Zdrowa czekolada nie powinna więc wcale zawierać białego rafinowanego cukru. Zamiast niego w składzie mogą znaleźć się zdrowe zamienniki, takie jak stewia, ksylitol lub cukier kokosowy. Niestety wśród czekolad popularnych marek ciężko znaleźć, takie, które nie zawierałyby białego cukru. Warto sięgać więc po zdrowe czekolady surowe, w których składzie nie pośledzimy niezdrowych słodzideł.

  1. Wybieramy niezdrowe dodatki 

Zdrowa czekolada wcale nie musi być nudna. Jeśli jednak mamy ochotę na jakieś urozmaicenie zamiast tradycyjnej tabliczki gorzkiej, powinniśmy unikać wątpliwej jakości nadzienia, składającego się w głównej mierze z bardzo szkodliwego, utwardzonego oleju palmowego, wspomnianego już wyżej białego cukru oraz dodatków ukrytych pod słynnymi symbolami zaczynającymi się na E. Wybierając czekoladę z dodatkami, warto postawić na naturalne, nieprzetworzone produkty, takie jak ziarna, orzechy i suszone owoce, które będą dodatkowym źródłem witamin i mikroelementów.

Surowa czekolada – gdzie kupić?

Wiemy już, że najzdrowszym wyborem wśród czekolad są bez wątpienia produkty stworzone na bazie nieprażonych ziaren kakaowca. Niestety wciąż próżno szukać ich na większości sklepowych półek. Produkty tego typu najlepiej kupować jest w sklepach ekologicznych, internetowych lub bezpośrednio na stronie producenta.