Każdy z nas ma czasami ochotę na słodką przekąskę, a wśród dostępnych słodyczy to czekolada cieszy się najlepszą sławą. Zawiera zazwyczaj najmniej niepotrzebnych składników i jest mniej kaloryczna w stosunku do wielu innych opcji. Zdrowe czekolady zawierają dużo masy kakaowej bogatej w cenne minerały oraz mają prosty skład, na którego liście znajdują się składniki wysokiej jakości. Osobom, którym zależy na wartości odżywczej, polecana jest surowa czekolada, która zawiera ich znacznie więcej. Czy można jednak jeść tę przekąskę, jeśli unikamy rafinowanego cukru? Na szczęście, tak. Na rynku znajdziemy wiele czekolad bez cukru, które zawdzięczają swój słodki smak zdrowszych alternatywom. Oto kilka z najpopularniejszych zamienników.

  1. Nektar z kwiatów palmy kokosowej

Zdrowa czekolada ekologiczna nie powinna zawierać białego cukru – czym jednak można go zastąpić? Świetnym zamiennikiem jest tzw. cukier kokosowy pozyskiwany z kwiatów palmy kokosowej. Ta naturalna alternatywa powstaje z soków rośliny, a cały proces jego uzdatniania sprowadza się do podgrzania cieczy w celu odparowania wody. Dzięki temu zabiegowi uzyskiwane są kryształki.

Ten rodzaj słodzidła ma wyczuwalny smak kokosa oraz karmelu, a co najważniejsze ma niższy indeks glikemiczny niż tradycyjny odpowiednik, co pozwala na mniejszy wzrost poziomu glukozy we krwi. Cukier pozyskiwany z palmy kokosowej zawiera również więcej cennych minerałów tj. potas, magnez i cynk oraz witaminę C.

  1. Ksylitol

Innym popularnym zamiennikiem białego cukru dodawanym do czekolad jest ksylitol zwany również cukrem brzozowym. Ksylitol podobnie jak nektar kokosowy należy do naturalnych substancji słodzących. Pozyskiwany jest z kory brzozy, choć występuje również w innych roślinach. Potocznie określa się go jako cukier, ale ze względu na odmienny sposób trawienia w organizmie należy do alkoholi cukrowych. Wyglądem przypomina zwykły cukier, ponieważ występuje pod postacią białych kryształków. Ma jednak znacznie niższą kaloryczność oraz nie powoduje wyrzutu insuliny. Wiąże się go również z wieloma zdrowotnymi korzyściami.

  1. Stewia

Na rynku można znaleźć również czekolady ze stewią, czyli kolejnym naturalnym słodzikiem pochodzącym z rośliny o tej samej nazwie. Stewia jest o wiele słodsza od cukru białego i nie zawiera kalorii, co sprawia, że to świetna alternatywa dla osób dbających o sylwetkę. Indeks glikemiczny stewii jest tak niewielki, że nie przekracza jednej jednostki, czyniąc z niej tym samym słodzidło odpowiednie dla diabetyków i innych osób czuwających nad poziomem cukru we krwi.

Czekolady bez cukru są równie słodkie i smaczne jak tradycyjne wyroby, dlatego warto sięgać po zdrowe tabliczki z alternatywnymi słodzikami.