Czekolada jest jednym z ulubionych słodyczy zarówno wśród dzieci, jaki i dorosłych. Jej popularność wynika między innymi z bogactwa oferowanych gatunków i dodatków używanych do produkcji tabliczek. Co mogą zrobić osoby na diecie bezglutenowej, aby móc się cieszyć smakiem ulubionej czekolady? Czy muszą zrezygnować ze słodyczy?

Dieta bezglutenowa

Osoby chore na celiakię oraz z alergiami pokarmowymi muszą szczególnie uważać podczas zakupów. Aby uniknąć produktów szkodliwych dla zdrowia, konieczne jest uważne czytanie etykietek ze składem danego produktu. W przypadku diety bezglutenowej może się jednak okazać to niewystarczającą praktyką. Osoby unikające glutenu powinny szukać na opakowaniach specjalnych znaków graficznych – przekreślonego kłosa zboża oraz napisów: „Produkt bezglutenowy”, „Gluten free”. Tylko te produkty dają pewność, że są całkowicie bezpiecznie w diecie osób chorych na celiakię.

Czekolada bez glutenu – czy taka istnieje?

Niestety, coraz więcej osób boryka się z nietolerancją glutenu. Osoby chore na celiakię muszą przez całe życie przestrzegać rygorystycznej diety. Pocieszające jest zapewne to, że w sklepach możemy znaleźć wiele produktów bezglutenowych. Wśród nich znajduje się właśnie czekolada bez glutenu.

Czekolady co do zasady nie zawierają w swoim składzie glutenu, ale trzeba pamiętać, że w procesie przetwarzania, pakowania lub magazynowania, może dojść do ich zanieczyszczenia tą substancją. Dzieje się tak, ponieważ zakłady produkujące słodycze często wytwarzają różne produkty (na przykład ciasteczka), do których dodaje się mąkę szkodliwą dla osób chorych na celiakię. Wybierając czekoladę bezglutenową, zawsze trzeba sięgać jedynie po tę ze znakiem przekreślonego kłosa.

Rodzaje czekolad pozbawionych glutenu

Osoby o specjalnych potrzebach żywieniowych mają obecnie w czym wybierać: mogą swobodnie zdecydować się na ulubiony smak słodyczy.  Dostępne są czekolady w wielu wariantach smakowych: czekolada ciemna, biała czy kokosowa. Czekolady bezglutenowe mogą być połączone z różnymi dodatkami – znajdziemy wśród nich takie, które zawierają orzechy, suszone owoce, przyprawy (na przykład cynamon, sól). Są to też produkty pozbawione białego cukru, słodzone zdrową stewią lub cukrem palmowym.