Trudno jest znaleźć osobę, która nie lubiłaby czekolady. Jednak bardzo często spotkać się można z opiniami, że należy ją ograniczać, ponieważ tuczy i przyczynia się do pogorszenia zdrowia. Jak jest naprawdę?

Czekolada – co nią właściwie jest?

Na początek warto wspomnieć, że nie każdy słodycz określany mianem “czekolady” rzeczywiście nią jest. Mowa tutaj o tak zwanej białej czekoladzie, która jest tak nazywana z uwagi na taki sam kształt, opakowanie czy też zastosowanie, co tradycyjna czekolada. Nie zawiera ona jednak w składzie kakao, które jest głównym składnikiem prawdziwej czekolady. Biała czekolada jest zatem wyrobem cukierniczym, składającym się z masła kakaowego, cukru i mleka w proszku. Z tego powodu, właściwości prozdrowotne niestety jej nie dotyczą.

Najzdrowszym typem czekolady jest oczywiście czekolada gorzka. Im większa zawartość kakao, tym lepiej. Jednak nie każdemu zasmakują czekolady mające w składzie 80%, 85% lub 99% kakao ze względu na bardzo wyrazisty smak. Optymalnym rozwiązaniem są wersje z 65% lub 70% zawartości kakao.

Dlaczego warto jeść czekoladę?

Przedstawiamy 5 powodów, dla których warto włączyć czekoladę do swojej codziennej diety:

  1. Stanowi doskonałe źródło składników mineralnych. Głównie tyczy się to magnezu i żelaza, ale także potasu i fosforu. Dzięki temu usprawnia funkcjonowanie układu krwionośnego, wpływa pozytywnie na procesy myślowe oraz funkcjonowanie mięśni.
  2. Zawiera przeciwutleniacze.  Kakao jest bogatym źródłem polifenoli i flawonoidów, które dzięki właściwościom antyoksydacyjnym przyczyniają się do zwalczania wolnych rodników w organizmie i zapobiegania procesom kancerogennym i zapalnym.
  3. Obniża chęć spożywania słodyczy. Tak, może się to wydawać paradoksalne, ale faktycznie tak jest. Czekolada ze względu na niski indeks glikemiczny wpływa na stabilizację stężenia glukozy we krwi, dzięki czemu nie występują wahania w jej poziomie i zmniejsza się apetyt na słodkie pokarmy.
  4. Poprawia nastrój. W czekoladzie zawarty jest tryptofan, czyli aminokwas będący prekursorem serotoniny, neuroprzekaźnika, którego rola kojarzona jest głównie z poprawą samopoczucia. Serotonina bywa nazywana “hormonem szczęścia”.
  5. Dostarcza energii. Czekolada jest skoncentrowanym źródłem energii, zawiera zarówno tłuszcze, jak i węglowodany, dzięki czemu dostarcza organizmowi kalorii niezbędnych do jego prawidłowej pracy.

Na koniec warto wspomnieć, że prozdrowotne właściwości czekolady objawiają się już przy spożyciu 2-3 kostek dziennie. Pamiętajmy, że zaliczamy ją do produktów bardzo kalorycznych i spożywanie jej w nadmiarze może doprowadzić do zwiększenia masy ciała i wynikających z tego powikłań.